Subiektywny przewodnik po Big Book Festivalu

Projekt bez tytułu (13)

bbf_2017

Ten tekst to laurka, do tego bardzo niecodzienna. No bo jak można chwalić coś, co dopiero przed nami? Jeśli choć raz uczestniczyło się w tym ogromnym przedsięwzięciu – z łatwością i bez zawahania. Nie dlatego, że ktoś zlecił mi napisanie tego tekstu i nie dlatego, że dwukrotnie włączałam się w organizację Big Book Festivalu jako wolontariuszka. Zatem: czemu? Co sprawia, że każdy BBF jest wyjątkowy? Jakie wydarzenia tegorocznej edycji szczególnie polecam? Dlaczego od jutra po prostu trzeba być w Warszawie?

Jutro po raz piąty stolica przepełni się literaturą świata całego. Do specjalnie zaaranżowanych „sal” (m.in. od polskiego, języków obcych, biologicznej pracowni, sali antywykładów, w-fu (boisko)) dawnego kompleksu szkół im. Klementyny Hoffmanowej przy ul. Emilii Plater 31 Fundacja Kultura nie boli ściagnęła pisarki i pisarze, publicyści i naukowcy z Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Japonii, Francji, Turcji, Niemiec, Rosji, naszego rodzimego poletka i nie tylko. Koncet jest taki: wracamy do szkolnej ławy, by z czołowymi, mniej lub bardziej znanymi w Polsce twórcami zamyślił się nad kwestią wspólnoty, przyszłości, przyjaźni czy szczęścia. Jeśli powiało nudą – wybaczcie, będzie arcyciekawie i arcyaktywnie! A planowany POWRÓT DO POCZĄTKU (bo takie jest hasło tegorocznej edycji i stąd ta “szkolna” stylizacja), do tego, co rudymentarne, jest dziś bardzo potrzebny.

Mimo że organizatorzy BBF, z Anną Król i Pauliną Wilk na czele to profesjonaliści, każda edycja sprawia wrażenie, jakby była tworzona przez  marzycieli-amatorów. Tak, to komplement: świeżość, oryginalność i nietuzinkowość wyziera tu ze wszystkich stron. Nowatorska jest przestrzeń, w której festiwal się odbywa – co roku inna, wyjątkowo zaaranżowana. Elementy infrastrutury, dekoracje  i materiały promocyjne to zawsze porządna ręczna robota. Widzieliście plakaty promujące festiwal z dzieciakami w tle? To zdjęcia organizatorów z lat młodości. To ciekawy program, wymykający się schematom, odważny i zróżnicowany. Nigdzie indziej nie znajdziecie „domowych pieleszy” – kameralnych (pięcioosobowych!) spotkań z autorami – kto pierszy, ten lepszy! Oprócz tego m.in.: mecz koszykówki pisarze vs. dziennikarze, warsztaty kulinarne, słuchowiska (od świtu do nocy i od nocy do świtu), rozmowy autorów i czytelników przy okrągłym stole. Mnogość form i nieoczywistych zestawień. Głośne premiery i klasyka. Niemal dziesięć wydarzeń w tym samym czasie. I jak tu wybrać jedynie jedenaście, w których zdołam wziąć udział?

Dość naturalnie (i podejrzanie szybko) przeszliśmy do programu. Raz jeszcze zaznaczam, że poniżej znajdziecie tylko te wydarzenia, na które sama się wybieram (plus ich opisy ze strony organizatorów i moje uzasadnienie wyboru). Program jest znacznie bogatszy – to kilkadziesiąt spotkań, które sprawiają, że bardzo chciałabym mieć dar bilokacji. Cały program znajdziecie tutaj: http://www.bigbookfestival.pl/home/program/ .

Piątek

21:30 MIŁOŚĆ – wydarzenie otwarcia

Spektakl multimedialny. Miłość, feminizm, przemoc i zdrada. Jane Austen kontra Jeanette Winterson.
Występują: Ilona Ostrowska, Janusz Chabior, Magdalena Koleśnik, Michał Meyer. Ze specjalnym udziałem Marii Peszek. Muzyka – Leski, reżyseria – Anna Król
OBOWIĄZUJĄ BILETY! Cena: 15 PLN
Dlaczego warto: Co roku BBF otwiera spektakl. To wyjątkowe przedsięwzięcie, twórcze odkrycie prawdy o literaturze w nieznanym wydaniu. Przyjdźcie – powtórek nie będzie!

13415634_10204955636369506_2516273358319864957_o

12:00 – 14:00 STRACH SIĘ BAĆ. PO CO NAM ODWAGA CYWILNA? (w ramach cyklu: Okrągły Stół pisarzy i czytelników. Debaty publiczne)
O tym, jak być odważnym w pisarstwie i na co dzień, dyskutują czytelnicy oraz Katarzyna  Bonda, Jacek Dehnel, Marcin Kącki, Justyna  Kopińska, Sylwia Kubryńska, Tomasz Łubieński, Katarzyna Tubylewicz, Magdalena Tulli, Krzysztof Varga, Wojciech Widłak. Prowadzi Renata Kim.
Dlaczego warto? Po pierwsze: taki konglomerat elity polskiego pióra nie zdarza się często. Po drugie: super ważny temat.

14:00 – 16:00 ANGLIK NA POKŁADZIE
O podróżach poprzez język, wyprawach geograficznych i międzykulturowych. Matthew Kneale opowiada Juliuszowi Kurkiewiczowi.
Dlaczego warto? Bo to niesamowicie interesujący człowiek, który na dodatek świetnie pisze. Chodząca niesprawiedliwość.

16:00-18:00 BĄDŹ MĘŻCZYZNĄ
O twardzielach, wrażliwcach i amantach, męskich ideałach w literaturze i dobrze opisanych facetach mówią Ignacy Karpowicz, Hubert Klimko-Dobrzaniecki i Marcin Kącki. Pyta Magda Mołek.
Dlaczego warto? Dobre towarzystwo i ciekawy temat.

18:00 – 20:00 PREMIERA: STOLP
O pierwszym komiksowym kroku w przyszłość, miastach pozbawionych młodości i ucieczce od utopii mówi tekstowo-graficzny tandem: Daniel Odija i Wojciech Stefaniec. Pytają Anna Sańczuk i Maciej Ulewicz.
Dlaczego warto? Na codzień nie czytam komiksów, ale po Totalnie nie nostalgia nabrałam na nie apetytu. Poza tym lubię słuchać o utopiach.

20:00 – 4:00 (!!!) Nocne słuchanie: Arthur C. Clark „Kosmiczna Odyseja 2001“ (cały utwór) – zapraszamy z jaśkiem, kocykiem, termosem i kanapką. Słuchamy do świtu!
Dlaczego warto? Bo to klasyczna pozycja, która wciąż przede mną, a także dlatego, że chcę dać szansę audiobookom.

Niedziela

12:00 – 14:00 W SAMO POŁUDNIE Z JANE AUSTEN
Ustanawiamy rekord świata w liczbie osób czytających razem na wolnym powietrzu.
Czytamy wspólnie jedną książkę. Pobierz numerek oraz fragment powieści „Duma i uprzedzenie“ Jane Austen. Zajmij pozycję, weź wdech i czytaj z całych sił.
Rejestracja rusza o 11.00
Dlaczego warto? Nie lubię spędów, tłumów i mas, które tam zapewne będą, ale rokrocznie biję ten rekord, więc aby tradycji stało się zadość…

14:00-16:00 OUTSIDERKI
O wychodzeniu za linię, przekraczaniu gatunku, byciu jedyną w swoim rodzaju oraz cenie, jaką płaci się za literacką odrębność, opowiadają autorki nie-kryminałów Leonie Swann i Gaja Grzegorzewska. Pyta Łukasz Wojtusik.
Dlaczego warto? Na pohybel szufladkom i klasyfiacjom!

16:00 – 18:00 JAK CZYTAĆ I PRZETRWAĆ W ŚWIECIE POST-PRAWDY?
Czy prawda literatury i sztuki może uratować przed inwazją faktów alternatywnych i jak będziemy czytać w przyszłości rozważa szefowa Guardian Books Claire Armitstead.
Dlaczego warto? Jestem pod wrażeniem roboty tej pani i bardzo chciałabym jej posłuchać!

18:00 – 20:00 Z KOMUNAŁKI NA DACZĘ – NOWA INTYMNOŚĆ W ROSJI
Jak przestrzeń określa prywatność, o bohaterach wymuszonej zbiorowości i związkach chwiejących się w czterech ścianach. O Rosji, która szuka dobrego miejsca na miłość Jelena Czyżowa opowiada Michałowi Nogasiowi.
Dlaczego warto? Trzy słowa: autorka, temat, prowadzący.

20:00 – 22:00 SOMETHING TO SAVE. George Michael Birthday Party, czyli biografia zapisana w piosenkach – wydarzenie zamknięcia.
Podróż przez trzydzieści lat muzycznej kariery najsłynniejszego brytyjskiego artysty ostatnich dekad i przegląd jego najważniejszych utworów. Stylizacje nawiązujące do mody lat 90. Mile widziane. Do słuchania, oglądania i tańczenia zapraszają Agnieszka Obszańska, Agnieszka Szydłowska i Michał Nogaś.
Dlaczego warto? Na dobre zakończenie weekendu!

Cytując organizatorów: Szykujcie czystą bieliznę, strójcie się i do zobaczenia!